Wie verwachten we in onze omgeving?

Als gast, als medewerker en ook als leidinggevende komen we met allerlei verschillen types mensen in contact. Bij gastvrijheid staat de gast centraal. Wat u ook doet, of het aan de balie van een hotel is, aan de kassa van de Delhaize, als poetsvrouw , als u een meeting organiseert of zelfs als uw gasten voor een etentje thuis uitnodigt, het is belangrijk dat uw de types mensen in uw omgeving kunt herkennen. Alles draait om hen, hun noden en verwachtingen. Het is uw taak dat de gast of medewerker  zich veilig, geapprecieerd, gewaardeerd en comfortabel voelt.  

Elke gast is anders en elke gast zal andere karakterstrekken vertonen. In het algemeen bestaan er 4 types gasten: de uil, de tijger, de olifant en de dolfijn.

De uil is eerder voorzichtig, analytisch & is zeer gedetailleerd. De uil houdt vooral van gegevens en cijfers. Wees dus voorbereid om veel gedetailleerde vragen te beantwoorden.

Zij zijn het type persoon die veel vooronderzoek doen en veel belang hechten aan de kleinste details. Een uil neemt niet snel een beslissing, maar als zij eenmaal een beslissing hebben genomen veranderen zij die zelden of nooit

Een tijger is eerder prestatiegericht en veeleisend. Een tijger is doelgericht, besluitvaardig en competitief.

Tijgers geven meer om resultaten dan om persoonlijke relaties. Zij houden zich meer aan het zakelijke dan het relationele. Zij willen nauwkeurige informatie en zij willen die snel krijgen, zodat zij een beslissing kunnen nemen.

Olifanten zijn zorgzaam, aarzelend en geduldig. Ze hechten waarde aan persoonlijke relaties en willen hun partners of leveranciers kunnen vertrouwen. Olifanten houden van nieuwe uitdagingen en zijn enthousiast over het vinden van creatieve of onverwachte oplossingen.

Deze type klant zijn makkelijker te begeleiden.

De dolfijn is een expressieve gast. Voor deze type mensen zijn persoonlijke relaties ook erg belangrijk.  Zij zijn geïnteresseerd in het welzijn van anderen en probeert anderen te begrijpen.

Zij zijn creatief, extravert, spontaan en vertrouwen op hun intuïtie. Zij hechten waarde aan wederzijds respect, loyaliteit en vriendschap.

Tijdens een meeting gaat elke dier anders reageren. De tijger gaat zeer aanwezig zijn op de meeting, hij gaat ervoor zorgen dat alles goed vooruit gaat.

Als iemand anders in de meeting iets negatiefs gaat zeggen tegen de tijger over wat hij allemaal vertelt, gaat de tijger zeer dominant overkomen. Dit zal ervoor zorgen dat de uil, de olifant en de dolfijn niet meer of minder zullen praten. Ze zullen veel minder aanwezig durven zijn tijdens de meeting.

De uil gaan wij bij de start van de meeting helemaal of amper horen praten.

Hij gaat zich vooral focussen op het luisteren en analyseren van wat er allemaal gezegd wordt.

Naargelang de meeting voort gaat, zullen we hem meer horen praten. Hij zal onder anderen vertellen wat hij allemaal onthouden heeft van de meeting en wat hij geanalyseerd heeft.

Bij klachten:

De tijger zal eerst spreken en dan pas nadenken over wat hij gezegd heeft. Zijn mening zal zeer indrukwekkend overkomen en “hard” zijn.

De dolfijn is eerder mensgericht. Hij gaat heel veel woorden gebruiken tijdens het praten en kan zeer dramatisch overkomen.

De uil gaat eerst nadenken, daarna zal hij pas vertellen wat er niet gaat. Hij zal zijn klacht laten bezinken en de volgende dag bijvoorbeeld een mail sturen met wat er niet gaat. Zijn mail zal trouwens zeer goed opgebouwd zijn.

Wat de olifant betreft, hij gaat zijn mening niet durven zeggen.

Het probleem bij hem is dat hij het allemaal tegen zijn kennissen zal gaan rondvertellen. Wat gaat zorgen voor een negatieve imago van uw bedrijf op vlak van mond-tot-mond. Hij zal zijn klacht ook op het internet kunnen schrijven.