Een gastvrije marketingmix

Iedereen kent wel de klassieke marketingmix die de meeste bedrijven hanteren. Als u aan gastvrijheid doet, zal u uw marketingmix ietsje moeten aanpassen. Zoals eerder vermeld, is gastvrijheid het zorgen voor uw gasten en hun welzijn. Daarom is het belangrijk dat u de overgang maakt van de 4 P’s naar de 4 C’s.

De 4 P’s verwijzen naar de vier assen van uw productpositionering :

  • Product –> Verwijst naar het product in se.
  • Price –> Verwijst naar het prijsbeleid.
  • Promotion –> Verwijst naar het type reclame.
  • Place –> Verwijst naar verkooppunten (zowel online als offline).

De 4P’s gaan dus over marketing via het product. Het doel is het product aan de gast aan te bieden in zijn beste vorm, tegen de beste prijs, op de juiste plaats en correct gepresenteerd. Het doel hier is om de gast te verleiden, via het product. Hier staat het product centraal.

De 4 C’s verwijzen naar de vier assen van uw klantpositionering. Deze zijn fundamentele elementen om de behoeften van de klant te begrijpen :

  • Client (of consumer) à Verwijst naar de gast in se, welke type gast het is, wat de diepste behoeften zijn van de gast.
  • Cost à Verwijst naar het budget van de gast. Het is belangrijk om steeds te weten hoeveel uw gast bereid is om uit te geven, wat zijn zijn middelen?
  • Commodity à Verwijst naar hoe wij de gast kunnen helpen om het aankoopproces te vergemakkelijken, hen op hun gemak laten voelen bij u.
  • Communication à Verwijst naar hoe wij een duidelijke en langdurige dialoog kunnen houden met de gast en verderzetten naar de toekomst.

De 4C’s daarentegen zet de gast centraal. De boodschap zou zijn: “Wij letten op uw behoeften en wij proberen uw verwachtingen te begrijpen en te vervullen”. Deze optiek geeft een doorslaggevend concurrentievoordeel. Het zorgt voor een constructieve en duurzame relatie met uw gast.