De basisregels van een gastvrij gedrag en voorkomen

Persoonlijk voorkomen

Wist u dat het beeld dat anderen van u hebben in 4 seconden wordt bepaald? Bovendien krijgt u maar één keer de kans om een goede eerste indruk te maken, dus let erop dat u er verzorgd en netjes uitziet. De eerste indruk is erg belangrijk en erg bepalend voor het beeld dat andere mensen zich van u vormen. Ons uiterlijk is niet enkel belangrijk voor ons sociaal leven, ook op professioneel vlak is het heel belangrijk om er proper en ordelijk uit te zien. Er zijn 6 basisregels die belangrijk zijn om er proper uit te zien :

Neemeen douche elke dag.

Voor iedereen is het vanzelfsprekend om zich elke dag te wassen, maar iedereen kent wel dat ene collega die altijd naar zweet of nicotine stinkt. Netheid begint steeds met een goede douche. Het inzepen van uw lichaam met een goede zeep is essentieel voor een goed hygiëne. Probeer een zeep te vinden die bij uw huidtype past. Dit geldt ook voor uw intieme lichaamsdelen.

Het beste is om uw lichaam minstens één keer per dag te wassen, liefst ’s ochtends. In de avond kunt u een snelle toilette doen, waar u de belangrijkste delen was zoals uw oksels en uw intieme delen.

  • Gebruik deodorant en parfum

Na jouw douche is het belangrijk om fris te blijven. Dit kunt u doen door deodorant te gebruiken. Gebruik een roldeodorant, omdat deze beter is voor uw huid. Gebruik ook liefst een gevoelige of aluminiumvrije deodorant, voor een betere verzorging van uw oksels. Er bestaan talloze verschillende deodoranten, neem de tijd om zelf te vinden welke het best bij uw past!

Als u aangekleed bent en u klaar bent om te vertrekken, kunt u nog wat parfumeren. Ga voor een geurtje die u zelf graag ruikt. Probeer een niet te sterke geur te nemen, zodat je klanten of gasten er niet van afschrikken

  • Poets uw tanden

Onderzoek wees uit dat er meer gelet wordt op uw tanden dan op uw ogen of handen. U hebt het natuurlijk niet altijd onder controle: er bestaan inderdaad mensen met een mooi en mensen met een lelijk gebit. Wel kunt u ervoor zorgen met een verzorgde mond door het leven te gaan, dat zegt namelijk veel over uzelf en uw persoonlijke hygiëne.

Probeer om minstens twee keer per dag uw tanden te poetsen. Dit zorgt voor minder bacteriën maar ook een frisse adem. Uw tandenborstel kan niet overal geraken. Gebruik daarvoor zeker mondspoeling en flosdraden.

Er bestaan talloze verschillende tandpasta’s die u kan gebruiken. Probeer eens uit te zoeken welke goed bij u tanden past, denk maar aan tandpasta voor gevoelige tanden. U kan eveneens een witmakende tandpasta gebruiken.

Ga ook zeker minstens twee keer per jaar naar de tandarts.

  • Verzorg uw haar

Niet iedereen scheert zich elke dag.  Het is ook niet noodzakelijk om zich elke dag te scheren. Scheer u gezicht, benen en oksels alleen als u denkt dat dit nodig is. Als u een gevoelige huid hebt, dan is het best dat u u niet elke dag scheert. Het is niet goed voor uw huid. Opteer dan eerder voor een scheercrème.


Mannen
: U kan er verzorgd uitzien met een baard, maar let erop dat die er verzorgd uitziet. Kam het elke ochtend. Gebruik evenals een geparfumeerde baardolie. Zorg er wel voor dat die bij uw parfum past en dat u niet 36 verschillende geuren op jou hebt.


Vrouwen
: Voor dames wordt het meestal als noodzakelijk gezien om uw benen en oksels te scheren om er goed verzorgd uit te zien. Ook het gezicht wordt meestal aangeraden om te scheren. Doe vooral wat goed voor u is en waar u het best mee voelt. De helft van er goed uitzien is het zelfvertrouwen dat u uitstraalt.



Daarnaast moet ook uw haar boven op uw hoofd er verzorgd uitzien. Hier zijn een paar tips om ze te verzorgen. Zorg er wel voor dat uw producten gebruikt die goed zijn voor uw type haar en die ze niet kapotmaakt.


Mannen :

  • Gel kan gebruikt worden voor een gestructureerd en verstevigd haar.
  • Wax is handig voor het toevoegen van glans aan kort haar en om u haar stevig te houden.
  • Klei helpt bij een verfomfaaide look voor middellang haar.
  • Crèmes kunnen kroezend haar en onwillige lokken tegengaan bij langer haar.

Vrouwen :

  • Als u kiest voor krullend haar, zorg er voor dat u er een beschermende en hydraterende mousse gebruikt (bij nat haar). Eens uw haar droog is, kan u uw haar krullen. Probeer om uw krultang niet te heet aan te zetten, anders kan het uw haar beschadigen.
  • Als u uw haar stijl wilt houden, gebruik dan de juiste producten. Producten met keratine zijn het meest efficiënt voor glad haar. Het beschermt ook tegen de warmte.

Draag kledij die u graag hebt en die u op uw gemak laten voelen. Het heeft geen nut om iets te dragen, waarbij u uw slecht voelt. Zelfvertrouwen is de basis van alles. Zie wel dat het past binnen de dresscode van uw werkplaats. Probeer uw kledingstijl op uw werkplaats eenvoudig en aantrekkelijk te houden.

Was uw kledij telkens als u ze gedragen hebt. Twee keer een kledijstuk dragen kan, maar het zorgt soms voor onleuke geuren. Let er telkens op!

Dit geldt ook voor schoenen. Zorg er voor dat u schoenen draagt die u graag draagt en die u op uw gemak laten voelen. Als u de hele dag moet rondlopen in een winkel zijn hoge hakken niet nodig en ongemakkelijk, tenzij u er zich goed bij voelt. Zorg ervoor dat uw schoenen ook steeds proper zijn. Als u zwarte leren schoenen draagt, zorg ervoor dat u ze wast (met was). Als u witte schoenen draagt, zorg ervoor dat er geen vuile vlekken op staan. Dit is onprofessioneel en onordelijk. En let’s be real, iedereen vindt het hatelijk als onze splinternieuwe witte schoenen worden gevlekt.

Let er ook op dat uw veters steeds gestrikt zijn.

Zoals eerder vermeld is er proper uitzien primordiaal. Wat mensen het eerste zien is uw gezicht. Zorg er ook voor dat die goed gewassen is, dat u geen oogkrasjes laat hangen. Voor een professionele gelegenheid kies voor een lichte en natuurlijke make-up, maar eentje die u een goed gevoel geeft over uzelf.

Tatoeages en piercings  worden steeds populairder en worden dan ook steeds meer aanvaard. Opvallende tattoos en piercings trekken onmiddellijk de aandacht naar zich toe en kunnen een eerste indruk sterk bepalen. Waar let u best op als u een tatoeage of piercing wil?

  • Is mijn tatoeage of piercing wel belangrijk genoeg in relatie tot mijn werk?
  • Ben ik bereid mijn piercings op te geven voor het werk, ze af te doen voor het werk of ze te verbergen?
  • Zie ik er geloofwaardig uit in een sollicitatiegesprek als ik mijn piercing alleen voor dat gesprek uitdoe en hem op de werkplek na een eventuele afspraak weer draag?
  • Ben ik bereid om in de zomer mijn tatoeage(s) te verbergen als ze zichtbaar zijn op mijn armen/enkels/… ?

Een vriendin van mij werkt bij G4S. Zij heeft een tijdje geleden haar hele arm laten tatoeëren. Ook al zijn haar tattoos zeer mooi, vroegen ze haar om in de zomer geen korte mouwen aan te doen. Ze moet in de zomer haar armen dus verbergen, ook al is het zeer warm weer. Zij vroegen dat om te vermijden dat sommige mensen, oudere personen… daardoor afgeschrikt zouden kunnen zijn.

Uw handen zijn voortdurend in beweging voor de ogen van uw gast. De gast gaat er uiteraard naar kijken, wat de situatie ook is – als u documenten toont, als u aan het babbelen bent, enzovoort. Het is dus belangrijk dat ook uw handen er goed uitzien. Voor mannen zijn korte nagels altijd beter. Ze zien er ook netter uit. Als u voor langere nagels opteert, zorg ervoor dat ze er netjes uitzien. Let er op dat ze proper zijn en dat u geen zwarte vuiligheid onder verstopt. Bijt niet op uw nagels. Dit zorgt voor onverzorgde en onhygiënische handen. Gebruik steeds een nagelknipper of ga bij een schoonheidsspecialiste.

Communicatie

Communiceren is een boodschap overbrengen. Er bestaan verschillende vormen van communicatie : verbaal en non-verbaal. Goed communiceren is primordiaal, anders kan het voor problemen zorgen.


Wist u dat enkel 5% van onze communicatie bepaald worden door onze woorden?
De grootste deel van onze communicatie wordt bepaald door onze lichaamstaal en stemtoon.

 

Ik koos ervoor om eens op reis te gaan naar Thailand. Mijn reis viel tijdens het verjaardagsfeest van een vriendin. Ik vroeg haar voor de zekerheid of ze het niet erg vond dat ik er niet bij zou zijn.  Ze antwoordde dat ze het helemaal niet erg vond. Toch zei ze dit met een sip gezicht en met haar armen over elkaar. Dit liet duidelijk zien dat het niet het geval was.

Basisregels van verbaal communiceren

  • Zorg voor een gepaste intonatie;
  • Articuleer steeds als u met uw gast spreekt;
  • Pas uw taal aan uw gast. Uw gast kent niet al uw vaktermen, hou daar rekening mee;

 

Praktische non-verbale communicatietricks

  • Luister actief naar uw gast;
  • Maak steeds oogcontact;
  • Laat uw handen zichtbaar en sla nooit je vuisten op elkaar;
  • Vertoon steeds een warme glimlach, maar forceer het niet. U moet hen ook niet afschrikken;

De do’s en dont’s

DO’S

  • Kijk en begroet uw gasten. Zorg ervoor dat u steeds oogcontact maakt met uw gast. Een vriendelijke ‘goeiendag’ kan soms het verschil maken.
  • Wees efficiënt en snel. Niks is vervelender dan urenlang te moeten wachten. Maak tijd voor uw gasten en help ze.
  • Correcte omgangsvormen gebruiken is een must!
  • Luister en vertoon begrip. Durf vragen stellen, herhaal zelf hun bestelling, … het is eenmaal zo dat u fouten zal voorkomen.
  • Durf een praatje aan te gaan met uw gast… ook al is het maar over het weer.
  • U ziet meestal redelijk snel als uw gast iets niet naar zijn zin heeft. Wacht dan niet! Pak het probleem onmiddellijk aan. Zo vermijdt u dat uw gast met een slecht gevoel weggaat.

DON’TS

  • Onderbreek nooit uw gast.
  • Iedereen moet bijdragen aan het gevoel van gastvrijheid, niet enkel één persoon.
  • Vaste gasten verwachten meer aandacht. Dit is begrijpelijk, zij komen niet voor niks regelmatig terug naar uw bedrijf. Toch is het belangrijk om nieuwe gasten ook de aandacht geven die ze verdienen. Zo onderhoudt u, maar maakt u ook nieuwe relaties met uw gasten.
  • Als u verstrooid bent of ergens anders kijkt wanneer de gast tegen u spreekt kan hij dat slecht aannemen. Hij kan denken dat u geen aandacht of belang brengt aan wat hij  aan het vertellen of vragen is. Wees dus altijd  aandachtig wanneer de gast bezig is tegen u. Luister actief.
  • Het kan ons allemaal wel eens overkomen om met een verkeerde been uit bed te stappen. Het is wel belangrijk om niet te vergeten dat uw gast er niets aan kan doen dat u een onaangename dag achter de rug heeft. Zij mogen zeker niet onder deze situatie te lijden hebben.