Iedereen wint – de voordelen van gastvrijheid

De kennis die het publiek heeft van een merk, een dienst of een product is zeer belangrijk. Elk bedrijf weet natuurlijk dat het van essentieel belang is bekend te zijn als ze het aantal contracten en verkoop willen doen stijgen.

Het moeilijkste voor bedrijven is te weten hoe deze bekendheid te ontwikkelen. Buiten de klassieke mond-tot-mondreclame, direct marketing… Hier is een rol weggelegd voor gastvrijheid. We leggen de voordelen van gastvrijheid hier uit : 

Voor uw bedrijf :

Gastvrijheid helpt uw bedrijf vertrouwensrelaties met verschillende doelgroepen te creëren en te onderhouden. Het helpt om een positief bedrijfsimago vorm te geven en te handhaven of gewoon het bewustzijn te vergroten.

Gastvrijheid zorgt ervoor dat u uw gasten beter kent. Dit resulteert in minder klachten met als gevolg tevreden en loyale gasten. Tevreden gasten worden positieve ambassadeurs op sociale media of zelfs mond-tot-mond.

Medewerkers van het bedrijf werken dankzij gastvrijheid met passie en plezier. Zij beschikken ook meer over basiscompetenties om geweld op het werk te vermijden.

Gastvrijheid zorgt ook voor een betere rekrutering en vergroot evenals de gunfactor van het bedrijf.

Voor uzelf, als medewerker

Gastvrijheid is motiverend voor de werknemers. Motivatie zorgt voor meer werkplezier. Als de werknemers met werkplezier omgaan met hun gasten maakt dit ook al een groot verschil tegenover medewerkers die ongemotiveerd zijn ten opzichte van hun werk. Het is trouwens zeer belangrijk om als bedrijf een positief sociaal-emotioneel contact te hebben met uw werknemers.

Medewerkers die zich gewaardeerd voelen op hun werkplaats dragen bij aan gasttevredenheid. Vanwege dit  ontwikkelt zich een lerende organisatie met meer taakbekwaamheid en -bereidheid bij de medewerkers. Hier ontstaat werktevredenheid wat automatisch leidt tot loyale medewerkers, een aangename teamsfeer binnen het bedrijf en een financieel opbrengst. Dit zorgt voor een betere communicatie binnen uw bedrijf, zowel tussen medewerkers als met uw gasten.

Voor uw gast

Uw gasten voelen zich welkom en geapprecieerd bij u. Gastvrijheid biedt gasten een memorabele ervaring en service, waardoor ze terug willen komen naar uw bedrijf.

Loyale gasten zijn hoog opbrengende gasten.

 Waarom?

  • Zij kennen uw bedrijf al zeer goed;
  • Loyale gasten kennen de weg;
  • Deze gasten vereisen over het algemeen weinig aandacht;
  • Ze zijn wandelende reclameborden.

U kunt trouwe gasten vergelijken met fans van een tennisspeler:

Zelfs als hun favoriete speler verliest, zijn de fans er nog. Wel, hetzelfde geldt met loyale klanten. Zij vergeven uw kleine fouten.

Goed, we weten nu dat gastvrijheid fans oplevert.

Winst maken als bedrijf is natuurlijk belangrijk, maar  het is niet het enigste waarrond het draait. Met gastvrije bedrijven dragen wij bij aan de maatschappij en de samenleving. Zo maken wij de wereld aangenamer en menselijker. Met een klein duwtje kan iedereen gastvrij zijn!